طراحی سایت

از اهمیت طراحی وب سایت در کسب و کار خود غافل نشوید. داشتن وب سایت یا مکانی مجازی برای ارائه خدمات و محصولات یکی از الزامات کسب و کارهای کوچک و بزرگ می باشد. با بی توجهی به این مقوله، مطمئنا فرصت های زیادی را از دست خواهید داد. داشتن وب سایت محدودیت زمانی و مکانی سایر روش های بازاریابی را ندارد و کاربران می توانند به راحتی در هرجایی که باشند از خدمات و محصولات شما مطلع شوند.

طراحی سایت 4 - وب صنعت طراحی سایت

طراحی وب سایت

طراحی وب سایت با راه اندازی اولین وب سایت در سال 1991 توسط تیم برنرزلی، پا به عرصه دنیای مجازی گذاشت. در این وب سایت اولیه، ارتباط تنها از طریق ایمیل امکان پذیر بود و از هیچ گونه رنگ و تصویری استفاده نمی شد.

امروزه طراحی سایت به مراحلی گفته می شود که طی آن یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع رسانی، ارائه محصولات و یا معرفی یک شرکت، طراحی و ساخته می شود و یا یک سایت قدیمی بهینه سازی می گردد. این مراحل از لایه سازی صفحات وب، طراحی گرافیکی، تولید محتوا و رعایت اصول سئو تشکیل شده است.  

مراحل اصلی طراحی سایت

طراحی وب سایت شامل 4 مرحله اصلی می شود که به توضیح هر کدام می پردازیم:

  • طراحی وایرفریم: در این مرحله طراح سایت باید با توجه به نیاز مشتری و نوع سایت، نمای کلی از سایت را طراحی نمایید. در این نما، صفحات سایت، نقشه کلی از سایت، جایگاه و چیدمان المان های سایت تعیین می شود.
  • طراحی گرافیک سایت: در این مرحله با استفاده از نرم افزارهای مخصوص و با توجه به نوع کسب و کار، رنگ و گرافیک سایت طراحی و تعیین می شود.
  • کدنویسی و برنامه نویسی: در مرحله سوم می توان با توجه به نیاز و هزینه های مشتری از روش های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کرد. می توان از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه نویسی استفاده نمود.
  • راه اندازی سایت: در آخر پس از تهیه یک هاست و نام دامنه مناسب، به راه اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می پردازیم و سایت را در دسترس عموم قرار می دهیم.

برای ساخت سایت به چه چیزهایی نیاز است؟

برای ساخت یک وب سایت به زیرساخت ها و دانش خاصی احتیاج داریم. دو مورد وب سرور و دامنه، مواردی هستند که بدون آن ها وب سایت معنایی نخواهد داشت. وب سرور، رایانه یا دستگاهی است که محتوای سایت روی آن ذخیره می شود و در هنگام استفاده کاربران اطلاعات را در اختیار آن ها قرار می دهد. دامنه یا دامین نیز همان آدرس سایت است که در مرورگر وارد می شود. سیستم مدیریت محتوا و قالب جذاب سایت نیز از دیگر نیازهای یک سایت برای جذاب بودن آن برای کاربران می باشد.

  • دامنه: سایت ها، هر کدام با توجه به کسب و کارشان، می توانند از دامنه های متفاوت و فراوانی استفاده کنند. معروف ترین دامنه های جهانی، دامنه های com، net، org هستند که هر کدام از کلمه ای گرفته شده اند. org از کلمه organization که به معنای سازمان است گرفته شده است. net و com نیز به ترتیب از کلمات network و commercial گرفته شده اند که به معنای شبکه و تجاری هستند.

غیر از این دامنه های معروف، دامنه های دیگری نیز در دسترس قرار دارند. از این دامنه ها می توان به Biz، Info، Pro، Aero، Coop، GOV، EDU، WS، TV، ir و… اشاره کرد. هر دامنه بهتر است در زمینه مرتبط با خودش استفاده شود.

  • وب سرور: وب سرور رایانه ای است که اطلاعات سایت در آنجا نگهداری می شود و در صورت مراجعه کاربران در اختیار آنان قرار می گیرد. این رایانه می تواند کامپیوتر خانگی باشد اما به دلیل هزینه بالا در نگهداری و ایمنی کمتر آن ،کمتر کسی از آن ها استفاده می کند. اغلب برای وب سرورها از ابر رایانه ها استفاده می شود. ابر رایانه ها قدرت پردازش و فضای ذخیره سازی بالایی دارند. لازم به ذکر است که وب سرورها باید به صورت شبانه روزی روشن باشند و در صورت خاموش شدن آن ها سایت هایی که اطلاعاتشان در این وب سرورها ذخیره شده اند، از دسترس خارج می شوند.

سرعت بارگذاری یک سایت به قدرت پردازش وب سرور بستگی دارد. وقتی کاربری وارد سایت می شود و صفحه ای را درخواست می کند، درخواست کاربر به وب سرور انتقال داده می شود و وب سرور نیز اطلاعات درخواست شده را بارگذاری می کند.

روش های طراحی سایت

وب سایت ها می توانند از به دو صورت استاتیک و دینامیک طراحی شوند که به توضیح هریک می پردازیم:

  • سایت های استاتیک: محتوای سایت های استاتیک توسط طراح و برنامه نویس سایت تولید می شوند و مدیر سایت قادر به تغییر آن ها نمی باشد که به دو روش HTML و فول فلش طراحی می شوند. سایت هایی که به صورت فول فلش طراحی می شوند از لحاظ بصری زیباتر هستند، اما به دلیل حجم بالای سایت دیر لود می شوند. از دیگر ایرادهای سایت های فول فلش این است که موتورهای جستجو قادر به خواندن محتویات فلش نیستند و بنابراین این سایت ها قابلیت رقابت برای کسب رتبه های بالاتر را ندارند.
  • سایت های دینامیک: سایت های دینامیک برخلاف سایت های استاتیک قابلیت تغییر دارند و مدیر سایت می تواند سایت را مدیریت کند و در آن تغییر ایجاد نماید. این وب سایت ها به صورت فلش دینامیک و وب سایت های مبتنی بر برنامه نویسی طراحی می شوند.

سه نسل مختلف وب سایت ها

نسل اول وب سایت ها، وب سایت های یک طرفه ای هستند که فقط اطلاعاتی را که سازنده سایت در آن قرار داده است به بازدیدکنندگان نشان می دهد. در این نسل از وب سایت ها بازدیدکنندگان هیچ مشارکتی در آن ها ندارند و فقط از محتوا استفاده می کنند.

نسل دوم وب سایت ها به گونه ای است که بازدیدکنندگان می توانند در تولید محتوای سایت شرکت داشته باشند و تعاملی دو طرفه بین سایت و بازدیدکنندگان وجود دارد.

نسل سوم وب سایت ها از دو نسل دیگر هوشمندتر هستند و با توجه به مخاطب، محتوای متناسب با هر کاربر را در اختیار او قرار می دهند. تعداد این نوع سایت ها به دلیل پیچیدگی فنی از دو نسل دیگر محدودتر می باشد.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که به صورت مخفف CMS گفته می شود، سیستمی است که به وسیله آن می توان محتوای سایت را مدیریت نمود. به نرم افزارهای سایت ساز نیز CMS گفته می شود، زیرا با استفاده از آن ها چهارچوب اصلی سایت آماده می شود و در اختیار افراد، برای مدیریت سایت قرار می گیرد. یکی از این سیستم های مدیریت محتوا، وردپرس است که به وسیله آن و بدون نیاز به هیچ گونه کدنویسی می توان سایتی دینامیک را در مدت زمان کوتاهی طراحی نمود.

سیستم مدیریت محتوا بر روی فضای هاست نصب می شود و به وسیله آن می توان مدیریت محتوا، ارتباط با کاربران و یا هر عملی که در سایت صورت می گیرد را به اجرا درآورد. امروزه اغلب سایت های دینامیک از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند در غیر این صورت لازم است برای هر تغییری در سایت، برنامه نویسی صورت گیرید.

سیستم های مدیریت محتوای متن باز و رایگان

وردپرس

محبوب ترین سیستم مدیریت محتوایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، وردپرس می باشد. وردپرس جزء قوی ترین و انعطاف پذیرترین سیستم های مدیریت محتوا است که برای کاربران ایرانی نسخه فارسی آن نیز در دسترس می باشد.

نصب و راه اندازی وردپرس بسیار سریع و آسان است به طوری که در 5 دقیقه می توان آن را روی کامپیوتر خود نصب کنید بدون اینکه از دانش برنامه نویسی بهره مند باشید. به کمک این CMS می توانید انواع سایت های مختلف اعم از آموزشی، گردشگری، خبری و… را راه اندازی نمایید.

برای بخش خرید سایت های فروشگاهی می توانید از افزونه ووکامرس استفاده نمایید که به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می گیرد. وردپرس دارای افزونه های بسیاری در مخزن خود است که اغلب آن ها به صورت رایگان در دسترس می باشند. بروز رسانی رایگان و مستمر، نصب سریع و آسان، انعطاف پذیری، ابزار پیشرفته و کامل برای مدیریت محتوا و پشتیبانی از قالب های متنوع و افزونه های گوناگون، باعث محبوبیت این CMS شده است.

جوملا

جوملا از قدیمی ترین نرم افزارهای سایت ساز است که به صورت رایگان در دسترس می باشد. این نرم افزار از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. محیط زیبا و قدرتمند جوملا، آن را برای بسیاری از کاربران محبوب کرده است. جوملا را می توان همانند وردپرس، بدون هیچ دانش برنامه نویسی پیاده و مدیریت نمود.

انعطاف پذیری، ایجاد صفحات گرافیکی، نصب ساده و سریع، ارتقاء رایگان، قابلیت نصب قالب، پشتیبانی از افزونه ها و ابزارهای پیشرفته مدیریتی از ویژگی های خوب این سیستم مدیریت محتوا می باشد.

 دروپال

دروپال نیز مانند دو سیستم مدیریت محتوای ذکر شده دارای خصوصیاتی مانند رایگان بودن، پشتیبانی از زبان فارسی و اوپن سورس بودن می باشد. ساده بودن دروپال و احتیاج نداشتن کاربر به برنامه نویسی خاص برای دست یافتن به امکانات مورد نظر، از ویژگی های این CMS است. به روزرسانی رایگان، مدیریت سریع  کامل محتوا و کاربری آسان از دیگر ویژگی های دروپال است.

مراحل راه اندازی یک سایت

  1. سه مرحله کلی برای راه اندازی یک سایت باید طی شود:
  2. در مرحله اول باید دامنه ای متناسب با نوع کسب و کار و خدمات انتخاب و ثبت شود.
  3. در مرحله دوم، سایت توسط طراح و یا برنامه نویس طراحی می گردد.
  4. در مرحله سوم، وب سروری برای اینکه سایت در دسترس کاربران قرار گیرد، ایجاد می شود. به این مرحله اصطلاحا هاستینگ گفته می شود. از طریق این سرور ارتباط میان دامنه و سرور ایجاد می شود و سایت در دسترس کاربران قرار می گیرد.

پهنای باند هاست

همانطور که اشاره شد، اطلاعات سایت در وب سرور یا همان هاست ذخیره می شود. با ورود کاربر یه سایت، لازم است تا محتوای داخل وب سرور برای آن کاربر بارگزاری شود. پهنای باند در واقع حجم اینترنتی است که برای بارگذاری محتوا داخل سایت مصرف می شود. بنابراین می توان گفت پهنای باند هاست، ترافیک ماهیانه ای است که به سایت برای بارگذاری محتوا اختصاص داده می شود.

با دانستن این مطلب می توان نتیجه گیری کرد که هرچه تعداد بازدیدکنندگان یک سایت افزایش یابد یا حجم صفحات سایت بیشتر باشد، پهنای باند بیشتری احتیاج می باشد. باید توجه داشت که پهنای باند با فضای هاست تفاوت دارد. فضای هاست در واقع همان حجم اختصاص داده شده به سایت برای ذخیره اطلاعات می باشد.

فضای لازم هاست برای سایت ها

هرچه اطلاعات و حجم سایت بیشتر باشد لازم است حجم بیشتری از هاست به آن اختصاص داده شود. پهنای باند نیز به تعداد بازدیدکنندگان بستگی دارد، به گونه ای که هرچه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر باشد لازم است پهنای باند بیشتری به سایت اختصاص دهید. سایت هایی که کار خود را تازه شروع کرده اند، از آنجایی که حجم سایت و تعداد بازدیدکنندگان کمی دارند، احتیاجی به پهنای باند و هاست بالایی ندارند. با افزایش حجم سایت و اطلاعات بارگذاری شده و همچنین افزایش بازدیدکنندگان، باید به فکر پهنای باند و مقدار هاست بیشتری بود.

قالب سایت

قالب سایت، هر آنچه که کاربران سایت مشاهده می کنند را در بر می گیرد. از رنگ بندی و نحوه نمایش محتوی گرفته تا اندازه فونت ها، مکان قرار گیری هر المان و ریسپانسیو بودن سایت. برای طراحی قالب می توانید از برنامه نویس و طراح سایت استفاده نمایید. اما اگر از CMS های رایگان مانند وردپرس استفاده کنید، یک قالب رایگان بر روی سایت شما اعمال می شود که نوع این قالب را می توانید از قسمت مدیریت سایت تغییر دهید و قالب مورد نظر خود را آپلود نمایید.

با توجه به امکانات مورد نیاز می توان از زبان های برنامه نویسی مختلفی مانند Php، Css، java،  html و… استفاده کرد که استفاده از هریک نیاز به دانش برنامه نویسی دارد. همچنین قالب های دلخواهتان را می توانید با جستجو در وب پیدا کرده و شخصی سازی نمایید تا از امکانات هریک بهره مند شوید. البته توجه به این نکته ضروری می باشد که قالب سایت برای CMS های گوناگون متفاوت است. به عنوان مثال نمی توان قالب جوملا را برای سایتی که با وردپرس راه اندازی شده است، مورد استفاده قرار داد.

سئو (SEO)

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا Search Engine Optimization را به صورت مخفف SEO بیان می کنند. موتورهای جستجو از الگوریتم های بسیاری برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند. این مرورگرها به وسیله ربات ها و سایر روش های مختلف صفحات و محتوا سایت ها را می خوانند و درباره رتبه سایت تصمیم گیری می کنند. هنری که به وسیله آن رفتار موتورهای جستجو بررسی و مطالعه می شود و بر اساس آن محتوی وب سایت بهینه سازی می شود را سئو می گویند.

 با استفاده از محتوای ارزشمند و غیر کپی، تصاویر بهینه شده، واکنش گرا بودن سایت، تعداد بازدیدکنندگان، کلمات کلیدی مناسب و… می توان موجب بهتر ظاهر شدن سایت در نتایج شد.

سایت واکنش گرا ( responsive)

استفاده از وب سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، این امکان را به کاربران می دهد که از هر وسیله ای بتوانند به محتوای سایت دسترسی داشته باشند. در این تکنیک به تناسب سایز صفحه نمایشگر، صفحات وب نیز تغییر می کنند و بنابراین کاربر به خوبی می تواند محتوای سایت را مشاهده نمایند. این تکنیک امروزه بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است که دلیل آن نیز استفاده افراد از صفحه نمایش های مختلف مانند کامپیوتر، رایانه و تبلت است.

واکنش گرا بودن سایت علاوه بر اینکه بر زیبایی سایت تاثیر می گذارد، در سئوی سایت نیز تاثیر گذار است. امروزه واکنش گرا بودن سایت به استاندار و الزام تبدیل شده است. فریم ورک هایی مثل بوت استرپ از این قابلیت به صورت پیشفرض پشتیبانی می کنند.

طراحی سایت

طراحی سایت 4 - وب صنعت طراحی سایت

لینک کوتاه خدمات :

https://websanaat.ir/?p=9141

این مطلب را به اشتراک بزارید: