هویت بصری
همه افراد دارای مجموعه ای از ویژگی های خاص هستند که باعث می شود که برای دیگران قابل تشخیص باشند. به این ویژگی های افراد از نام گرفته، تا تمام جنبههای شخصیتی فرد، هویت بصری می گویند. نه تنها تمام افراد یک جامعه، به یک هویت مشخص نیاز دارند بلکه این امر برای شرکت ها و نام تجاری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن یک سری اصول و ویژگی، نقش مهمی در تداوم و موفقیت شرکت ها و نام تجاری آنها دارند. این ویژگی ها به عنوان هویت بصری شناخته شدهاند.
هویت بصری مناسب، در کسب وکارهای تجاری، از الویت بالایی برخوردار است. هویت بصری مناسب و بدون نقص، با جذب شگفت انگیز و آسان مشتریان همراه است. سوالی که به وجود می آید این است که چطور هویت بصری توسعه یافته و بدون نقص را طراحی کنیم ؟ چطور هویت بصری قدرتمند را شکل بدهیم؟ در این مقاله قصد داریم به جزئیات بیشتری در رابطه با هویت بصری و نقش آن در برندینگ بپردازیم.
هویت بصری چیست؟
هویت بصری مجموعه ای از اطلاعات تصویری و گرافیکی است که یک برند را شناسایی و آن را از بقیه متمایز می کند. به عبارت دیگر هویت بصری، همه چیزهایی را که مشتریان می توانند از نظر فیزیکی ببینند، از لوگو گرفته تا طراحی داخلی یک فروشگاه را توصیف می کند.
اهمیت هویت بصری در برندینگ چیست؟
هویت بصری به سازمان ها کمک می کند تا بتوانند خود را از سایر رقبای دنیای کسب وکار متمایز کرده و از مزایای برندینگ در دنیای تجارت بهره مند شوند. امروزه هیچ کسب و کاری پیدا نمی شود که کار خود را بدون اسم شروع کند. تمام امور تجاری دنیا به صورت مجازی یا غیر مجازی، کار خود را با مشخص کردن یک نام شروع می کنند. اولین قدم برای ساخت هویت برند، پیدا کردن نام منحصر به فرد متناسب با کسب و کار است.
مزیت های هویت بصری برند:
اکثر مردم، خرید کردن از مکان ها و محصولات بی نام و نشان را دوست ندارند. مردم تمایل دارند از بهترین و معروف ترین برند های خوراک یا پوشاک استفاده کنند. در ادامه مهمترین مزیت های هویت بصری را نام برده ایم.
منتقل کننده پیام صحیح شرکت ها به کاربران
جذب اعتماد کاربران
افزایش اعتبار سازمان ها در دنیای تجارت
افزایش حسن وفاداری و شناخت کاربران به برند
بهبود بخشیدن تجربه کاربری(UX)
و…
موفقیت و بهرهمندی از مزیت های برندینگ، تنها با شناخت دغدغه ها و نیاز کاربران امکان پذیر است. شرکت های تجاری در صورتی که هویت برند خود را متناسب با نیاز کاربران طراحی کنند، می توانند از تمام مزیت های برندینگ استفاده کنند. در واقع مهمترین اصلی که هنگام طراحی هویت بصری باید به آن دقت شود، طراحی هویت بصری بر اساس طرز فکر و نیاز های کاربران است.
مهم ترین عناصر هویت بصری:
از آنجایی که 75 درصد ادراک انسان ها از طریق حس بینایی است، هویت بصری برند، اهمیت بیشتری نسبت به سایر عناصر حسی برند دارند.
هویت بصری برند، همان عناصر برند است که با حس بینایی کاربران در ارتباط است و افزایش آگاهی و رشد ویژگی های برند را به دنبال دارد. مهم ترین عناصر هویت بصری برند شامل موارد زیر می باشد.
اهمیت لوگو(آرم): نماد کلی هویت و برند
ایده پردازی
لوازم التحریر: شامل سربرگ، کارت ویزیت، پاکت و … است.
ابزارهای بازاریابی: این ابزار ها عبارتند از بروشور، کتاب، سایت و … .
بسته بندی محصولات: محصول و نوع بسته بندی آن هنگام ارائه به کاربر
طراحی پوشاک: طراحی لباس هایی که کاربران می پوشند.
طراحی داخلی و خارجی محیط کار
امضای ایمیل
و…
به طور کلی، برای ایجاد یک تصویر واحد در ذهن کاربران، می توانید از این عناصر هویت بصری استفاده کنید.
قیمت طراحی هویت بصری:
برای طراحی هویت بصری، نمی توان یک قیمت مشخصی را تعیین کرد. هزینه ناشی از طراحی هویت بصری، به طراح و میزان کیفیت آن بستگی دارد. هزینه طراحی یک برندبوک کامل و بدون نقص که تمام عناصر هویت بصری را در بر بگیرد، ممکن است زیاد باشد. همچنین یافتن یک طراح حرفه ای برای ساخت هویت بصری با کیفیت، کار مشکلی است. به همین دلیل اکثر مردم در هنگام شروع کسب و کار خود، نگران تعرفه طراحی هویت بصری هستند.
در صورتی که شما هم قصد شروع کسب و کار در دنیا تجارت و ساخت هویت بصری را دارید، جالب است بدانید که داشتن یک برند بوک و هویت بصری در شروع کار خیلی ضروری نیست. شما می توانید به تدریج، با توجه به نیاز های کسب وکارتان، هویت بصری خود را طراحی کنید. برای مثال اگر قصد شروع کسب و کار حضوری و فروش اجناس فیزیکی را دارید می توانید با طراحی بسته بندی وآرم شروع کنید. و همچنین اگر کسب وکارتان مجازی است می توانید به طراحی یک وبسایت یا ایجاد شبکه اجتماعی بپردازید.
هویت بصری برندهای معروف
یک هویت بصری ثابت و متمایز می تواند به شما کمک کند در یک بازار بسیار رقابتی برجسته شوید. با توجه به اینکه روش های هزینه کردن مصرف کنندگان به طور چشمگیری تغییر کرده است، شرکت ها باید توجه بیشتری به مکان و نحوه قرار گرفتن در بازار داشته باشند. یکی دیگر از چالشهای این روزها برای برندها، این است که شما باید با تغییر چرخه اخبار و حساسیتهای فرهنگی هماهنگ باشید.
در اینجا چند مثال جذاب از برندسازی بصری از شرکتهای معروف جهان آورده شده است.
Casper
Casper یک استارتآپ در حوزه محصولات خواب است که با ارائه یک کسب و کار نوآورانه و استفاده از هویت بصری و استراتژی بازاریابی محتوا، صنعت را مختل کرده است.
Headspace
برنامه مدیتیشن Headspace دارای یک پالت رنگی شاد است که شادی را به ارمغان می آورد (و ماموریت برنامه مدیتیشن را انجام می دهد: استرس کمتر، شادی بیشتر). هویت بصری قدرمتند این برند در افزایش کاربران سایت، اپلیکیشن و حتی اینستاگرام آنها نقش مهم داشته است.
Chobani
اگر چه ماست یک محصول شگفت انگیز نیست، اما طراحی هویت بصری چوبانی، یکی از قویترین هویت های بصری دنیا است.
Dropbox
زمانی که دراپ باکس شروع به کار کرد، طراحی مینیمال را به نمایش گذاشت، اما با تکامل برند، هویت برند آن نیز تغییر کرد.
Little Wolf
این روستر قهوه، دارای هویت بصری بسیاری خوبی است که با شخصیت گرگ ظاهر می شود. این سایت با الهام از نام حیوان محور خود، دارای یک گرگ مصور عجیب و غریب و یک پالت تمیز آبی و سفید است. همه کالاهای این برند از جمله فنجان هایش، از نقاشی گرگ استفاده میکند که هویت بصری ساده و مشخصی را ارائه میکند.
January Moon
این سازنده جواهرات مدرن، هویت برندی بسیار پیچیدهتر از برند استاندارد محصولات کودکان را دارد. این برند با استفاده از رنگهای اصلی کلاسیک به روشهای خلاقانه رویکردی منحصربهفرد را در پیش گرفته است. خاکستری کم رنگ با رنگها و اشکال انتزاعی جفت میشود و حس تمیزتر و بزرگسالی به آن میدهد.